Cyberoszuści wymyślają nowe sposoby, by ich działania były skuteczne. Ich celem jest pozyskanie danych, na przykład loginów i haseł do bankowości elektronicznej czy danych kart płatniczych, oraz nakłonienie osoby, którą chcą oszukać do wykonywania przelewów na należące do nich rachunki. Schematy swoich działań oszuści dostosowują do aktualnych trendów oraz sytuacji panującej w kraju i na świecie. Oszuści tworzą nowe scenariusze ataków, a także modyfikują te, którymi posługiwali się wcześniej. Jednak u podstaw każdej takiej kampanii, czyli akcji cyberoszustów, leży ten sam cel – wyłudzenie środków finansowych.
Co zrobić, żeby nie dać się oszukać?
Jednym z ważniejszych czynników jest umiejętność rozpoznania, że mamy do czynienia z oszustwem. Dlatego przygotowaliśmy kampanię edukacyjną Cyberoszustwa inwestycyjne. Omawiamy w niej scenariusze działań, w których cyberoszuści oferując rzekome możliwości wysokich zysków, przy jednoczesnym niskim ryzyku starty, manipulują daną osobą. Potrafią wyłudzać od niej środki finansowe nawet przez kilka miesięcy.
Z kampanii dowiesz się:
- jak rozpoznać fałszywą reklamę,
- jakie przykładowe sposoby wykorzystują oszuści prowadząc grę psychologiczną,
- jak ustrzec się przed działaniami oszustów.
Dodatkowo z materiałów opublikowanych na stronie poznasz:
- najczęstsze schematy działania cyberoszustów,
- kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa, które warto znać, aby nie dać się oszukać,
- gdzie i w jaki sposób zgłosić zdarzenia, które wzbudzą niepokój.
Pamiętaj, żeby:
- zawsze kierować się zasadą ograniczonego zaufania – nigdy nie masz pewności, kto może znajdować się po „drugiej stronie” w sieci,
- nigdy nie podawać osobom trzecim kodów z wiadomości SMS do autoryzującji transakcji bankowych,
- zawsze dokładnie czytać komunikaty i sprawdzać transakcje, które potwierdzasz w aplikacji mobilnej lub za pośrednictwem kodów SMS,
- dokładnie sprawdzać informacje o danej inwestycji i firmie ją oferującej (czy takie usługi w rzeczywistości ona oferuje),
- nie działać pochopnie, a jeżeli ktoś oferuje szybki i duży zysk, dokładnie przeanalizuj taką ofertę i zweryfikuj ją, by podjąć świadomą decyzję.
Kampania powstała przy wsparciu merytorycznym Zespołu CSIRT KNF. Zachęcamy do śledzenia profilów CSIRT KNF w mediach społecznościowych: X (Twitter), LinkedIn oraz Facebook, na których pojawiają się informacje o najnowszych działaniach cyberoszustów.
Cyberoszuści wykorzystują wizerunki polityków, sportowców, artystów, a także instytucji państwowych i znanych firm. Mogą podszyć się pod dowolny numer telefonu.
Więcej na stronie https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/cyberoszustwa_inwestycyjne